Έρωτας και επανάσταση

0
88

Έρωτας και επανάσταση

GRETA CHRISTOFILOPOULOU·ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016

Έρωτας και Επανάσταση; Πώς είναι δυνατόν να ταιριάξει το καριοφίλι με την γυναικεία αγκαλιά; Πώς συμβιβάζεται ο Αγώνας για την Ελευθερία με το ερωτικό πάθος; Ερωτικές περιπτύξεις κάτω από τις φουστανέλες και τους τζουμπέδες; Καρδιές που καίγονται κάτω από τα μεϊντανογέλεκα;

Είναι δυνατόν οι Αγωνιστές του 1821, να συνδυάζουν αρμονικά τον αχό της μάχης με τα ερωτικά καρδιοχτύπια; Πόθοι στα κάστρα και τα πεδία των μαχών; Αίσχος! Η επίσημη Ιστορία φρίττει με κάτι τέτοια ατοπήματα.

Οι καθώς πρέπει ιστορικοί αρνούνται να λερώσουν την πένα τους με τις ερωτικές περιπέτειες των ηρώων που πρωταγωνιστούν στην Ελληνική Επανάσταση! Το θέμα είναι ταμπού. Δεν συνάδει με την ιερότητα του Μεγάλου Σκοπού. Το σεξ είναι εξορισμένο στη συνείδηση των πολεμιστών. Προέχει η αποτίναξη του τουρκικού ζυγού. Όλα τα άλλα πρέπει να παρασιωπηθούν.

Σσσσσς Κι όμως, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να ρίξει κανείς μια ματιά στα ερωτικά πάθη των πρωτεργατών της Παλιγγενεσίας. Πάνος Κολοκοτρώνης, Ανδρέας Λόντος, Κίτσος Τζαβέλας, Ρήγας Φεραίος, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, Αλέξανδρος Υψηλάντης, Μαντώ Μαυρογένους, Λόρδος Βύρων, Ιωάννης Κωλέττης, Αθανάσιος Διάκος, Παπαφλέσσας (ο εξωλέστατος καλόγερος κατά τον άσπιλο Παλαιών Πατρών Γερμανό), Αναστάσης Μαυρομιχάλης, Δημήτρης Μακρής και φυσικά ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, έγραψαν λαμπρές σελίδες στα πεδία των ερωτικών μαχών, παράλληλα με τις άλλες, τις κανονικές! Ε ναι λοιπόν, το ΄21 είχε και την ερωτική πλευρά του.

Η αποτύπωση της γίνεται δειλά, γιατί οι πηγές είναι απρόσιτες και το θέμα ακανθώδες. Όμως τα στοιχεία υπάρχουν. Διάσπαρτα μεν, αλλά υπάρχουν. Και αποδεικνύουν ότι οι ήρωες δεν διέφεραν σε τίποτα από τους κοινούς θνητούς σε ότι αφορά την προσωπική τους ζωή. Ήταν ευάλωτοι.

Τρωτοί στα βέλη του έρωτα. Δοτικοί στην παραφορά. Ήταν άνθρωποι. Είχαν αρετές και ελαττώματα τα οποία σε τίποτα δεν αμαυρώνουν την προσφορά τους στην πατρίδα και τη συνεισφορά τους στην Ελευθερία που απολαμβάνουμε σήμερα.

Σας σοκάρει το γεγονός ότι η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα συνευρίσκονταν ερωτικά με νεαρούς Γάλλους πλοιάρχους για να χαλαρώσει μετά τις κατά θάλασσαν μάχες της; Μα γιατί άραγε; Είναι ασύμβατη η λαγνεία με την αγωνιστικότητα; Ελάτε τώρα! Ο πόλεμος σε εκθέτει σε καθημερινό κίνδυνο. Ζεις χωρίς να γνωρίζεις αν θα υπάρχει αύριο. Έχεις πλήρη συναίσθηση του κινδύνου. Η ηδονή συνυπάρχει σε όλα τα επίπεδα.

Σε μια εύστοχη βολή, σε μια επιτυχημένη συνεύρεση μεσοπέλαγα. Πίσω από την φορεσιά της, την πασίγνωστη la Bobeline που ξεσηκώνει τα παριζιάνικα σαλόνια, η γυναίκα διεκδικούσε χωρίς ντροπές το μερίδιο της στον έρωτα. Και πολύ καλά έκανε! Κατά μάνα, κατά κόρη. Όταν η κόρης της Ελένη παντρεύτηκε δόξη και τιμή τον Πάνο Κολοκοτρώνη, πρωτότοκο του Θοδωρή, κανείς δεν υποπτεύονταν τις θύελλες που θα ξεσήκωνε. Βούιξε η Τριπολιτσά όταν μαθεύτηκαν οι έρωτες της με τον Θεόδωρο Γρίβα που της έκλεψε την καρδιά. Λίγο καθυστερημένα βέβαια γιατί είχε ήδη παντρευτεί.

Ποιος νοιάζεται; Κερατάς ο Πάνος; Με τις υγείες του! Αμ ο άλλος, ο υπουργός του Πολέμου, Ιωάννης Κωλέττης; Τι δολοπλόκος κι αυτός; Αφού έριξε στα σκυλιά τον έρωτα του Υψηλάντη και της Μαυρογένους, έκανε ερωμένη του τη γυναίκα του Χρήστου Παλάσκα με την οποία κυκλοφορούσε απροκάλυπτα δημοσίως.

Μέγα σκάνδαλο και για να ολοκληρωθεί το άγος, έστειλε τον άντρα της να σφαγιαστεί από τον Οδυσσέα Ανδρούτσο. Καθαρές δουλειές! Τα ανδραγαθήματα του, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση. Δεν του αρκεί η μία ερωμένη, ρίχνει τα δίχτυα του και στην Μαρκησία Πουιζεράν και παρελαύνει ντυμένος με φουστανέλα και βελούδινο γιλέκο στα γαλλικά σαλόνια.

Έγραψα χθες για τον άτυχο έρωτα της ωραίας Μυκονιάτισσας με τον καχεκτικό, δύσμορφο, κοντό και άχρωμο Δημήτριο Υψηλάντη. Ωστόσο, δεν είναι και πολύ γνωστός ο σφοδρός έρωτας του Ανδρέα Λόντου με την Ιταλίδα πριμαντόνα Ρίτα Μπάσο που είχε έρθει στην Αθήνα να επιδείξει τα ταλέντα της. Την περιγράφει άριστα ο Κολοκοτρώνης «Eίδα πράγμα οπού δεν το είδα άλλη φορά, τόσων χρονών οπού είμαι! Οι γυναίκες ως τώρα ήξευρα πώς εφούσκωναν απ’ ομπρός, εις τας Αθήνας είδα ότι φουσκώνουν από πίσω». Εύγε Γέρο του Μωριά!

Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, εκτός από τον απαράμιλλο ηρωϊσμό του, ήταν γνωστός και για τη χυδαιότητα των εκφράσεων του. Όταν ο Χουρσίτ πασάς του παραγγέλνει από τη Λάρισα να δηλώσει υποταγή, ο Αητός της Ρούμελης του απαντάει όλο γλύκα «Μου γράφεις ένα μπουγιουρντί, λέγεις να προσκυνήσω• κι εγώ πασά μου ρώτησα τον πούτζο μου τον ίδιον, κι αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω• κι αν έλθης κατ’ επάνω μου ευθύς να πολεμήσω»).

Ο γιος της καλογριάς, ενώ είχε ήδη οικογένεια, κουβαλούσε πάντα μαζί του στις μάχες μια εκχριστιανισμένη Τουρκοπούλα ντυμένη ανδρικά. Τη λέγανε Μαριώ, αλλά τη φωνάζανε Ζαφείρη. Όπως λέει ο ιστοριοδίφης Γιάννης Βλαχογιάννης στον οποίο χρωστάμε πολλές περιγραφές της Επανάστασης, η Μαριώ, ήταν στρογγυλοπρόσωπη, με μαύρα μάτια και μια κοτσίδα γύρω στο κόκκινο φέσι με τη γαλάζια φούντα. Φορούσε άσπρες μπαμπακερές κάλτσες, άσπρο φλοκωτό σακκάκι, φουστανέλλα και στο σελλάχι δυο μπιστόλια και ένα γιαταγάνι και στο χέρι ένα ελαφρό ντουφέκι.

Ο Καραϊσκάκης, αρρωστιάρης και μακριά από τους δικούς του, είχε ανάγκη από τη φροντίδα μιας γυναίκας. Μια φορά που η γυναίκα του ζήλεψε την παρουσία της Μαριώς στο πλάι του, ο Καραϊσκάκης την καθησύχασε ως εξής: «Εγνοια σου, μουρή, έχω και για σένα πούτσο. Μη μου χολιάζεις».

Ο Λόρδος Βύρων, πανηδονιστής και γνωστός για τις προτιμήσεις του σε νεαρά αγόρια, ερωτεύτηκε παράφορα τον 15χρονο Κεφαλλονίτη Λουκά Χαλανδριτσάνο, που οι μαρτυρίες τον θέλουν ως εκπάγλου καλλονής. Ο Λουκάς, υπήρξε συνοδός και υπηρέτης του, όμως δεν θα ενδώσει ποτέ στις σεξουαλικές ορέξεις του. Ο Βύρων, για να καταλαγιάσει το πάθος του, θα καταφύγει σε μια μεσαιωνική δίαιτα και θα τρέφεται επί μακρόν με σόδα και μπισκότα!

Στο Μεσολόγγι πάλι, ο φιλέλλην εμπλέκεται σε ένα σεξουαλικό σκάνδαλο που παρά λίγο να του στερήσει τη θέση του στο πάνθεον των ηρώων του ’21. Ο Λόρδος, παρέσυρε με την αρωγή του υπηρέτη του Τίτα, ένα μικρό φτωχό αγόρι. Το έντυσαν κοριτσίστικα και ήταν έτοιμοι για όλα. Όμως, κάποιος ειδοποίησε τον αδελφό του αγοριού. Ο φλογερός Άγγλος, μόλις που γλύτωσε, γιατί ο αδελφός του αγοριού απείλησε να τον σφάξει. Το περιστατικό έγινε γνωστό στη μικρή κοινωνία του Μεσολογγίου, αλλά ο Μαυροκορδάτος κατάφερε να ξεχαστεί.

Μετά από αυτό το συμβάν, ο Λόρδος προχώρησε στην ίδρυση πορνείου για να καλύπτονται οι ανάγκες του ντόπιου και ξένου αντρικού πληθυσμού! Αρκετές από αυτές τις πληροφορίες για τη δράση του Λόρδου που θα καταδυθεί κατ΄ επανάληψη στην άβυσσο του αισθησιασμού, ακόμη και με την ετεροθαλή αδελφή του, Αυγούστα Λη, μας περιγράφει ο Βρετανός εκκεντρικός συγγραφέας και πειρατής Εντουαρντ Τρελόνι.

Ο Τρελόνι, τον είχε γνωρίσει το 1822 στους κόλπους του περίφημου «Κύκλου της Πίζας» του κύκλου δηλαδή των επιφανών Άγγλων, Ιρλανδών, Ιταλών και Ελλήνων στον οποίο εμβαπτίζεται και ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος. Αλλά και η νόμιμη σύζυγός του του Βύρωνα, η Αναμπέλα Μίλμπανκ, η οποία ως λόγο διαζυγίου προέταξε την «αφύσικη σεξουαλική συμπεριφορά» του. Ε καλά τώρα. O ίδιος όμως Εντουαρντ Τρελόνι, όχι μόνο θα συνοδεύσει τον Βύρωνα στην Ελλάδα, αλλά θα σπεύσει να αγοράσει δεκαπενταμελές χαρέμι στην Αθήνα! Στη συνέχεια θα πολεμήσει και θα καπνίσει τσιμπούκια στο πλευρό της κλεφτουριάς και θα παντρευτεί τη 13χρονη ετεροθαλή αδελφή του Οδυσσέα Ανδρούτσου.

Έτσι ήταν λοιπόν τα πράγματα. Οι ήρωες ήταν άνθρωποι. Πολεμούσαν, διψούσαν, πεινούσαν, ζήλευαν, βρώμιζαν, ερωτεύονταν. Ο Δημήτριος Χρηστίδης, σε ένα σημείωμα του που διασώζει ο Βλαχογιάννης μιλάει για ερωτικές συνεντεύξεις με τρόπο που σοκάρει τους συντηρητικούς. Στο μυαλό πολλών, ο έρωτας δεν χωράει στο ΄21. Προφανώς όμως θα τους προκαλούσε ευχαρίστηση η γνώση ότι οι κλέφτες συνήθιζαν να αρπάζουν τις κόρες των κοτζαμπάσηδων και να τις επιστέφουν αμόλυντες στους πατεράδες τους αφού η πράξη τους αποσκοπούσε στο να ρεζιλέψει τον εχθρό τους.

Φυσικά δεν έλειψε και η ακραία βία. Όταν ο Αλήμπεης της Μονεμβασίας ερωτεύτηκε το 1791 μια πανέμορφη Ελληνίδα η οποία αρνήθηκε τον έρωτα του, «διέταξε τρεις εκ των υπηρετών, και έθεσαν τους μαστούς της νέας μεταξύ του σκεπάσματος εν τω μέσω ενός κιβωτίου και αναβάντες οι τρεις υπηρέται, επάτουν το σκέπασμα του κιβωτίου εις τρόπον ως εκόπησαν από την ορμήν οι μαστοί της Ελληνίδος, ήτις εν ακαρεί εξέψυξε».

Καλή Επανάσταση, καλούς έρωτες συνέλληνες.