Πέντε ναυάγια-αξιοθέατα στην Ελλάδα

Φωτογραφία Μιχάλης Βαφιαδάκης

Πέντε ναυάγια-αξιοθέατα στην Ελλάδα

Κείμενα: Μάγδα Σκορδάκη 

Τα ναυάγια στην Ελλάδα δεν είναι λίγα. Η ιστορία του καθενός ξεχωριστή. Εμείς επιλέξαμε να ξαναζωντανέψουμε την ιστορία των πέντε πιο δημοφιλών ναυαγίων στην Ελλάδα που σήμερα αποτελούν πόλο έλξης και θαυμασμού για χιλιάδες κόσμο.

«Αν ρίχναν ένα καράβι μες το μυαλό μου θα ναυαγούσε» (Τάσος Λειβαδίτης)

 

Φωτογραφία Σίσσυ Μπίστολα

Ναυάγιο Ζακύνθου

Φωτογραφία Σίσσυ Μπίστολα

Πρώτο και ίσως και ένα από τα πιο γνωστά και πολύ επισκεπτόμενα σημεία του κόσμου, το ναυάγιο της Ζακύνθου. Τι ιστορία κρύβει η διασημότερη παραλία της Ελλάδας με τα καταγάλανα νερά? Το αρχικό όνομά της ήταν Άγιος Γεώργιος. Το 1983 όμως μετονομάσθηκε σε «Ναυάγιο» εξαιτίας του ναυτικού ατυχήματος που τάραξε τις ακτές της στις 30 Σεπτεμβρίου 1982. Το πλοίο «Παναγιώτης», όπως ονομαζόταν, μετέφερε λαθραία τσιγάρα από λιμάνια της Αλβανίας, Γιουγκοσλαβίας και Τουρκίας, με προορισμό την Ιταλία. Εξαιτίας των αντίξοων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν σε συνδυασμό με την προβληματική μηχανή, ο «Παναγιώτης» προσέκρουσε στα βράχια της βορειοδυτικής πλευράς της Ζακύνθου. Χιλιάδες κούτες με τσιγάρα ξεβράστηκαν στη θάλασσα, ενώ οι τρεις Κεφαλλονίτες, μέλη του πληρώματος, κατάφεραν να διασωθούν σκαρφαλώνοντας την απόκρημνη πλαγιά. Σήμερα το πλοίο, αν και έχει απομείνει ένα σκουριασμένο κουφάρι, χαρίζει μια ξεχωριστή μαγεία στην άγρια Ζακυνθινή ομορφιά.

Ναυάγιο Κυθήρων – Λιμάνι Διακόφτι

Το εντυπωσιακότερο αξιοθέατο στο Διακόφτι, το βασικότερο λιμάνι των Κυθήρων και μια από τις ωραιότερες παραλίες του νησιού, είναι το ναυάγιο του ρώσικου φορτηγού-πλοίου «Nordland». Στις 29 Αυγούστου 2000 το πλοίο προσέκρουσε στη βραχονησίδα Πρασονήσι, λίγο πιο έξω από το λιμάνι των Κυθήρων, καθώς, όπως φημολογείται, το πλήρωμα ‘τα είχε πιει! Σήμερα, βρίσκεται μισοβυθισμένο σε βάθος 30 μέτρων με την πλώρη του εκτός θαλάσσης και έχει αξιολογηθεί ως ένα δημοφιλές σημείο καταδύσεων εξαιτίας του πλούτου που κρύβει ο βυθός των Κυθήρων. Το λυπητερό της ιστορίας είναι ότι αντί οι αρμόδιες υπηρεσίες του νησιού να αξιοποιήσουν στο μέγιστο το σημείο του ναυαγίου για καταδυτικούς ή εκπαιδευτικούς σκοπούς, γίνεται λόγος για διαπραγματεύσεις με σκοπό την πώληση του ναυαγίου σε Τούρκους και την απομάκρυνσή του από τη βραχονησίδα.

Ναυάγιο Γυθείου – «Δημήτριος»

Σήμα κατατεθέν της περιοχής του Γυθείου είναι το ναυάγιο του πλοίου «Δημήτριος». Το πλοίο με την πρώην ονομασία «Klintholm», μήκους 67 μέτρων, ναυπηγήθηκε το 1950 και ήταν ιδιοκτησία των αδελφών Μολλάρη και των αδελφών Ματσινού. Αρχικά, η ιστορία του εγκαταλελειμμένου πλοίου ήταν ασαφής. Η αλήθεια πίσω από το μύθο είναι ότι το πλήρωμα αναγκάστηκε να καταπλεύσει έκτακτα στο λιμάνι του Γυθείου, το Δεκέμβρη του 1980, λόγω ασθενείας του πλοιάρχου και ανάγκη μεταφοράς του στο νοσοκομείο. Στη συνέχεια, το πλοίο «Δημήτριος» παρουσίασε οικονομικά και μηχανικά προβλήματα και εν τέλει εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες του μένοντας ακινητοποιημένο στο λιμάνι του Γυθείου για περίπου ένα χρόνο. Όντας έρμαιο των καιρικών συνθηκών, το πλοίο κατέληξε στην παραλία της Σελινίτσας με τα καταγάλανα νερά.

 

Ναυάγιο Γραμβούσας – «Δημήτριος Π»

Το πλοίο «Δημήτριος Π» ναυάγησε στο νησάκι της Ήμερης Γραμβούσας, τον Ιανουάριο του 1968. Το Δεκέμβριο του 1967 ξεκίνησε από τη Χαλκίδα με 440 τόνους τσιμέντο και προορισμό τη Βόρεια Αφρική. Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, το πλοίο αναγκάστηκε να ρίξει άγκυρα στα Κύθηρα. Αρχές Ιανουαρίου συνέχισε την πορεία του, όμως ξανά λόγω αντίξοου καιρού άλλαξε κατεύθυνση και αγκυροβόλησε στη Γραμβούσα. Ξαφνικά, μια από τις άγκυρες έσπασε και παρά τις προσπάθειες του καπετάνιου να διατηρήσει την κατάσταση υπό έλεγχο, το μηχανοστάσιο κατακλύστηκε από νερά και το πλοίο εγκαταλείφθηκε στο σημείο που το θαυμάζουμε σήμερα.

 

Φωτογραφία Μιχάλης Βαφιαδάκης

Ναυάγιο Ελευσίνας – Mediterranean Sky

Φωτογραφία Μιχάλης Βαφιαδάκης

Το “Mediterranean Sky” γνώρισε μεγάλη δόξα στις δεκαετίες του 70’ και 80’ εκτελώντας την γραμμή Πάτρα-Ανκόνα. Ήταν το πρώτο πλοίο που έκανε τη διαδρομή Πάτρα-Βενετία, ενώ το χειμώνα πραγματοποιούσε και κρουαζιέρες. Δυστυχώς, η ένδοξη πορεία του βασιλοβάπορου είχε άδοξο τέλος αφού για τρία χρόνια, από το 1996 έως 1999, έμεινε ακινητοποιημένο στο λιμάνι της Πάτρας λόγω οικονομικών δυσκολιών. Στη συνέχεια, με πρωτοβουλία του Λιμενικού Πάτρας μεταφέρθηκε στην Ελευσίνα μένοντας σε αχρηστία έως το 2003. Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες και η εγκατάλειψη του πλοίου συνέβαλαν στο ‘μπατάρισμα’ και στην ημιβύθισή του στην τελική θέση που το συναντάμε σήμερα.

Από την Μάγδα Σκορδάκη για το www.klgallery.gr